Monday 29 December 2008

Sumpahan mashuri........

mase aku gi Langkawi..sempat la gak aku melawat makam si mashuri nie....ermm MAshuri nie x silap aku digelar ape eik ? aku lupe la tapi ade kata2 Mashuri yg x dpt aku lupakan....mase Mashuri nk kena bunuh ngan Dato Perkema Jaya,Mashuri ade ckp dan ayat dia tu bermain di fikiran aku sampai skang...MAshuri berdoa kepada Allah S.W.T dan doa tersebut Mashuri kata "jika aku ini suci apabila aku mati biarlah darah yg mengalir itu putih....."dan mmg betul darah yg mengalir itu putih....ini citer secara ringkas je...cuma pa yg aku nk sampaikan ermmm jgnla kita menuduh seseorang itu tanpa usul siasat.....=) tgk Dato Pekerma jaya tu tau dgr ckp isteri dia jek Wan Mahora....tanpa usul siasat langsung....huh kalu korang check balik sejarah kisah Mashuri....mmg menarik citer dia dan akibat dr perlakuan Dato Pekerma Jaya tuh Langkawi dgn mudahnya tewas kepada siam....satu nyawa yg x berdosa tergadai......seluruh penduduk menerima akibat =) kisah nie aku dgr oleh salah seorang ahli pengkaji sejarah Mashuri..aku jumpe dia kat dlm muzium Mashuri XD XD XD......

No comments:

 

Design By:
SkinCorner